18 april 2005

Dagens värsting(ar): Blogg"poliserna"

Ur DN igår: "Bloggarna kan avgöra valet" Tycker du att man ska acceptera debattörer som inte talar om vilka de är?- Det beror på hur personen uppträder. Om han eller hon har en hätsk debatteknik är det mind­re okej än om samtalet förs på ett sansat sätt och med kontrollerbara fakta, säger Hans Kullin. De politiskt agiterande, som skriver för att driva en särskild tes eller diskussion. En ofta läst och citerad är johannorberg.net. En politisk bloggare är Svenska Dagbladets chefredaktör P. J Anders Linder. EU-kommissionären Margot Wallström bloggar, liksom förstås Carl Bildt.

Kommentar: Härligt urval! Bara reaktionära och nylibrerala överlag, möjligen med undantag från Margot Wallström? Här gäller det att sätta ribban. Allt till höger om mitten som exempel. Och regler för hur det skall bloggas och vad som är ok. "Advokaten" orerar. Är det inte PUL som reglerar det?. Dags för "bloggkörkort? Förening med ordförande, kassör och sekreterare med årsavgift. Etiska regler? Möjlighet till uteslutning av "obekväma" bloggare? osv. osv. Även bloggare hjälper till! Här ett exempel från bloggen "Frihetens vingar" jo jo.. Hur fritt låter det?
Här är ett annat från DN: "Vill man att den egna bloggen ska finnas med på nyligen.se, så kan man genom att följa instruktionerna fixa det själv. Att på så sätt meddela omvärlden att man har uppdaterat sin blogg kallas att "pinga"" Skriver DN. jo jo. Leo Kommentera försökte och hamnade på en medeltida skampåle! Utan möjlighet till rättelse! på livstid? Troligen..
Här är ett annat exempel från "Anonym" som kommentar till mitt första blogginlägg: Anonymous said...
"Leo, jag kände tills idag inte till din sida. Jag måste tyvärr säga att jag var lyckligare innan jag kom i kontakt med sidan; nivån på din analys är så dålig och den svans av kommentarer som kommer av 'före murens fall'-karaktär (och då från den östra sidan..) så att jag blir förbluffad. Nackdelen med internet är att trös´keln för dumbommar att komma ut med sina åsikter är för låg." Jo, jo det klart.. Var skall tröskeln ligga? 100 000 per abonnemang?

Motivering: Nu jävlar skall det bli ordning i leden! Bloggare kan för tillfället se ut hursomhelst och framföra det fritt, i vilken form som helst! Här några exempel från bloggpoliserna hur det skall se ut: Högerbloggar, regler, ordning och reda. Varför inte betyg? Och dom som inte håller "kraven och nivån" stänger vi av från webben? Resten är inte seriösa och bör och skall inte tas på allvar. Bloggkörkortet är nära! Vad sägs om svordomar? Vad säger DN:s språkpolis? Och hur skall man vara klädd vid bloggning? Vad passar sig? Vad säger DN:s stilpolis? Vems regler skall gälla? Medel- och överklassens som vanligt eller? Leo kommenterar ber härmed att få framföra sin uppskattning och sin väl kända beundran för agendans och regelsättarnas beundransvärda insatser och när jag ändå har ordet vill jag dessutom passa på att be dom fara åt helvete!

9 Comments:

Blogger Bengt said...

Jag är verkligen inte en polis. Om du vill ägna dig åt sökmotoroptemering så tycker jag du ska göra det. Dessutom tycker jag man snarare ska uppmuntra människor att lära sig förstå tekniken.

Det är fritt för alla att göra precis som man önskar när det gäller det.

Jag gav bara råd om mina erfarenheter.

Om man nu tar Intressant och Nyligen så är det ju så att det är en person som bestämmer där vilka regler som gäller där.

Jag tycker att det borde finnas alternativ där man har en förening som driver en "ping"-site. Det finns fler som arbetar för att det ska genomföras. Låt oss hoppas att det kommer fler alternativ på pingfronten.

09:35  
Blogger Bengt said...

Blogg förening och pingcentral diskuteras på Bloggliv.
http://www.bloggliv.se/index.php

09:40  
Blogger jinge said...

Tanken om en bloggförening är tämligen typisk för en speciell nationalitet i ett nordligt land i Europa. Jag säger inte vilket.. Med styrelse, kassör ordförande och en kaffebryggare. Sedan har det förekommit flera förslag på att betygsätta bloggningar, och en bloggaggregator har t.o.m. försökt att göra verklighet av saken. Så visst ligger det mycket i vad Leo skriver.

Det bloggosfären behöver är i första hand ett komplement till Jonas Lemonad för Intressant/Nyligen är inget alternativ eftersom där förekommer politisk censur.

15:29  
Blogger Bengt said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

15:51  
Blogger Bengt said...

Jinge: Det är ju det som är tanken med blogg förening och pingtjänst. Dels hänger den inte på en person så att den dör som weblogs.se gjorde och dels kan man få med flera från olika politiska åskådningar och ingen blir åsidosatt.

Ni borde ju vara intresserade att vara med att förverkliga det. Gör något kreativt och kom med idéer. Det här är ju något som alla kan dra nytta av.

Var inte så negativa. Det är positivt att försöka skapa något nytt.

15:57  
Blogger Patrick said...

Vad var det för ofritt med förslagen hos Frihetens vingar?

16:23  
Blogger jinge said...

Skrev jag att Bengts förslag var ofritt ?? :-) Jag skrev en del men inte det. Det låter nästan som Göran Häggs retorikskola i Aftonbladet har ramlat in här hos Leo…

Jag menar att det är typiskt svenskt att vilja agera på föreningsnivå. Personligen är jag mer för att göra något kreativt och komma med idéer för att travestera Bengt.

Det skulle kunna vara att dra igång en aggregator som kompletterar Lemonad t.ex. Varje försök att bilda en bloggarförening leder med naturnödvändighet snart till ”auktoriserad bloggare” och liknande resonemang. Inte första åren kanske men det kommer.

Ska bloggarna fylla NÅGON slags funktion annat än som ren terapi för sina aktiva så tror jag att det är utomordentligt viktigt att till vilket pris som helst försvara friheten ock motverka konformism bland bloggarna.

När man börjar fundera på topplistor och att betygsätta inlägg så har man helt missuppfattat grejen med bloggar. Det är min uppfattning.

Bloggare behöver inte samarbeta med varandra på något enda plan. Man kan göra det, men det är inte nödvändigt. Själv tror jag att det är bättre om bloggosfären består av 50% rebeller som går sin egen väg.

DET är den bästa garantin för att bloggare ska finnas kvar om tio år.

Att sedan enskilda agerar småpåvar och kör med politiskt censurerade aggregatorer är givetvis trist, men på sikt är det inget problem eftersom de nya alternativen kommer att bli så mycket bättre.

Dessutom är det VIKTIGT att påpeka att Johan på Intressant/Nyligen inte ger sina användare och besökare en komplett lista på bloggar. Han ger dem en lista som han själv redigerat. Det kommer på sikt att bli spiken i DEN kistan..

17:48  
Blogger Bengt said...

Jinge: Jag tror Patrick menade det till Leo.

"Även bloggare hjälper till! Här ett exempel från bloggen "Frihetens vingar" jo jo.. Hur fritt låter det?"

Skriver Leo i inlägget.

Du har ju din RSS lista egenligen skulle du ju kunna göra en registeringsfunktion till den kanske?

Det behöver ju inte vara den enda lösningen men det är bra om det finns en centralpunkt. Där alla kan mötas på lika villkor. Något som inte dör om en eldsjäl tröttnar utan drivs av flera personer.

18:37  
Blogger jinge said...

Ja det kanske var min egen omnipotens som kom till uttryck där.. :-/

Min lilla Lillina har kapacitet för max 15-20 bloggar så det är inte aktuellt.

Jag håller på att kollar om det finns ngn öppen kod tillgänglig. I.s.f. kan den installeras på vilken server som helst men man bör nog vara 3-4 st för att sköta den.

Vilket lätt kan ordnas utan en förening.. :)

18:55  

Skicka en kommentar

<< Home

Free Website Counters
Web Site Counter