21 april 2005

Dagens värsting : Stockholmsluften

SvD: "Stockholmsluft är för smutsig. Gatuluften på de tre mest trafikerade gatorna i Stockholm hör till de sämsta i EU. Nivåerna överstiger de tillåtna både enligt svensk lag och enligt ett EU-direktiv."

Kommentar: Miljöavgiftsförsöket har bekämpats med "alla" medel under lång tid. Och därmed försenats avsevärt. Marknadsledande har Organisationen M varit i tävlan med de borgerliga partierna i stockholms stad och stockholms län understödda av juridiska turer av märkligt slag.. Deras alternativ har varit MER trafikleder och MER biltrafik! S, V och Miljöpartiet har tappert kämpat emot. Någon som fortfarande tvivlar på att det behövs radikala åtgärder för att minska luftföroreningarna i Stockholm?

Motivering: Vi kan väl inte ha skadlig och gravt förorenad luft på Stockholmsgator för att några anser det vara en begränsning av den personliga friheten att få "skita ner" efter egen "förmåga" genom att fara fram i stadsjeepar(metafor för inställningen och symbolen) i stan?

2 Comments:

Blogger jinge said...

Personligen tycker jag att man ska låta automatiska system registrera Stockholsluften. Om det överskrider gränsvärdet ska biltrafik förbjudas dagen efter.

Eller något liknande om det är omöjligt.

Ett nackskott på varje bilist? :-)

Nää, jag vet inte. Jag läste det där i SvD och funderade på om jag skulle blogga något om det men det blev inte så.

Jag tycker ändå att miljöavgifterna ska ställas så att gränsvärdet aldrig blir överskridet. Differentierade avgifter?

Billigt 10-11 och 14-16?

08:03  
Blogger Leo said...

Det här med differentierade avgifter tycker jag är intressant: Både när det gäller i förhållande till dagsvärden på avgaser som till "helstopp" riktigt dåliga dagar. En annan fundering.. Stockholmstrafiken "dräller" av statussymboler av olika slg. Hästkraftstarka tunga fordon av ofta absurda slag, körda av "medvetna" miljöcyniker som alltid kräver lönehöjningar i procent men avgifter i fasta belopp.(lika för alla är argumentet då.) 2% löneökning på 15 000 = 300 kronor. 2% på 40 000= 800 kronor. Rättvist? Och så samma avgifter? Avgifterna borde istället utgå från samma princip. Differentierade, i procent! Ju mer hästkrafter och vikt på fordonet, ju högre avgifter..
Fast det här med nackskott är kanske lite drastiskt. Jag tycker det räcker med en riktigt hederlig gammal råsop! :)

08:30  

Skicka en kommentar

<< Home

Free Website Counters
Web Site Counter