27 april 2005

Dagens värsting : Opinions"instituten"

Ur Dagens nyheter från DN/TEMO som ägs av DN/Bonnier !: "Nu siktar Axén Olin på egen majoritet efter valet. Oppositionsborgarrådet Kristina Axén Olin (m) hickar nästan till när hon hör att moderaterna har ett väljarstöd på 44,1 procent, men blir inte svaret skyldig: "Bra, då är det bara sex procent kvar, säger hon. Men samtidigt är det faktiskt 508 dagar kvar till valet."

Kommentar: Opinions"instituten" slår nya rekord! Minns siffrorna inför förra riksdagsvalet och inför EURO-omrostningen. Borgerligheten och "dess" fristående tidningar följer amerikanskt recept. Starta eller köp ett institut, producera "rätt" siffror, skapa rubriker med dom och förhoppningsvis påverka opinionen! Väljarna! Dumskallarna!
Minns Axén-Olins "fighting-face" efter förra kommunalvalet. En fotografi på en fågelholk hade gjort ett intelligentare intryck. "Väljarna vet inte var de gör och förstår inte sitt eget bästa", sa damen ifråga! Helt vilseledd av opinionsinstituten överväldigande siffror för borgerligheten, men väljarna var klokare än så! Nu är det dags igen! Undersökning på undersökning beställs av borgerliga tidningar på egna "institut! När kommer den första som visar imaginära siffror för S, v och mp? Och över 100% stöd för borgarna?
Och så pratade man om styrda media i gamla Sovjet..

Motivering: Undersökningintrumentet dras i smutsen. Kan man gå så långt som till minusresultat? Vi får se. Har man redan gått för långt? Opinionsinstituten, dess ägare och media slår alla rekord. Beställer, skapar och redovisar en massa trams i braskande rubriker och reportage. Hur ser Axen-Olins fightingface ut 2006? Som en fågelholk är nog bara förnamnet. Opinionsundersökningsinstituten, vilka värstingar! Ni har glömt att Sverige inte fungerar som USA.

5 Comments:

Blogger jinge said...

Axen Olin är en iskall kvinna. Hon är en av de politiker som jag aldrig skulle lita på en endaste sekund.

Jag får en otäck känsla av att hon är totalt falsk som person. Det låter läskigt, men det är precis så jag upplever det.

Brrr... :-(

08:35  
Blogger webmaster said...

Vilken analys. Har man inga som helst politska ambitioner att den vägen komma med en analys så kan man ju alltid ägna sig åt dessa konspirationsteorier. Patetiskt.

22:03  
Blogger Leo said...

Tack för Din kommentar till mitt blogginlägg jerry!
Saker och ting kan ses från olika perspektiv som bekant.. mitt perspektiv grundar sig på emperi ( tidigare erfarenheter från de två senaste valen, riksdagsvalet och Euro-valet samt kommunalvalet i Stockholm och vad DN/TEMO då mätte innan som troligt valresultat.. själv brukar jag kalla sådan empiri för fakta).

Vad grundar sig ditt argument om konspirationsteorier och omdömet patetiskt på att vara kritisk till dessa mätningar?

09:39  
Blogger webmaster said...

Mitt argument är att kritiken saknar total analys på varför? Varför vänstern backar så mycket... varför?

Mitt ordval var kanske väl starkt, men det blir faktiskt lite ihåligt att bara gnälla på borgarna utan att faktiskt se på siffrorna.

10:11  
Blogger Leo said...

Det är ingen större idé att spekulera över vad ett ,bevisat icke reliabelt mätinstrument, kommer fram till! Så enkelt är ju svaret. Och det är heller inte särskilt seriöst..
Problemet är ju också att det lurar även "de egna leden" så valresultaten senare kommer som rena kallduschar. Jag påminner om Axen Olin´s "figthingface" senast och hennes förklaring "folk vet inte sitt eget bästa och röstar fel!" mellan tårarna. vilken brist på respekt för väljarna!
Och mellan dig och mig: Hur många flaskor champagne tror Du som stod på kylning vid valet om EURO-Ja eller Nej? Pga av opinionsinstituten "undersökningar"innan. De lyckades ju inte ens med en "tavelträff". (Att utse vinnare/förlorare). Själv känner jag till ett par hundratal (flaskor på kylning) och då är jag rätt dåligt informerad i just Champagne-frågan!
Och Du, apropå ordval och om det är väl starkt (fortfarande mellan dig och mig för att inte genera Dig..) Du skrev: "..konspirationsteorier. Patetiskt."
Jag tycker inte det är lite väl starkt alls.. det är väl helt enkelt fel och därmed ett dumt ordval..

12:33  

Skicka en kommentar

<< Home

Free Website Counters
Web Site Counter